Pages

Tuesday, July 19, 2011

::belahan jiwa remaja::





Akhirnya drama JUVANA dah tamat! Yeay!
[entry dah tulis lama tapi terbuat pekasam sebab takde masa]







dannnnnnnnnnnn...

.......saya amatlah berpuas hati dengan ending ceritanya. Nak bagi sepuluh bintanglah. ke nak bagi sepuluh ciuman (pikir jap) :)


Saya suka sangat drama ni! Sebab musababnya adalah (tetiba terkeluar ayat skema la pulak kan) drama ni lain dari yang lain kan kan? Jarang ada drama yang menekankan kepada sekumpulan pelakon atau watak. Dan pada saya ceritanya diolah dan digarap dengan baik. Isu utama adalah mengenai pelajar2 bermasalah yang cuba dipulihkan. Remaja. Gangsterism.


Drama ni ada dia punya main character tapi watak2 lain pon penting jugak. Senang cerita, fokus utama dia adalah semua orang. Ramai. Dan CINTA bukanlah tema utama cerita ni. Setiap pelakon dapat menghidupkan watak dengan jayanya.


Bagi yang ikuti cerita ni, mesti korang tau nama2 macam Daim, Botak, Apek, Ayam, Kicap, Panjang, Encik Raja, Kedah, Cikgu Zakiah dan banyak lagi lah. Kalau korang nak tau, dalam ramai2 tu saya tertarik dengan watak botak [orangnya pon boleh tahan jugak hikhik]. Saya suka dia sebab dia sebenarnya baik tapi memberontak. So, bagi saya takde lah jahat sangat, cuma nakal2 je..



Pendek kata tak klise la kan...



antara babak dalam drama ni.




Selalunya cerita2 camni, orang jepun je yang selalu buat. Contohnya macam cerita Hanakimi/ Hanazakari no Kimitachi e. Cerita My Boss My Hero dan sebagainya (tetiba terkeluar ayat skema lagi)



Hanazakari no Kimitachi e



My Boss My Hero




Banyak lagi sebenarnya cerita2 Jepun yang bertemakan macam ni tapi takkan nak suruh saya senaraikan semuanya kot kan..tak terdaya nak menyenaraikan kesemuanya.Well, kalau ada cerita2 Jepun or Korea yang korang rasa best dan patut ditonton, kamu2 amatlah dialu-alukan untuk mensuggestkan cerita2 tu kat saya...nanti boleh lah saya layan lagi oke. suke2!


Antara semua, dua cerita ni je lah yang saya senaraikan sebab dua2 buat saya gelak guling2 [biasalah! adaptasi daripada komik...so mestilah tak masuk akal]


Tapi...If you all jenis yang serius and setiap perkara mesti ada logiknya, saya nasihatkan baik korang tak payah tengok. Nak tengok pon saya tak kisah la kan, kot2 la nanti you all you all yang sentiasa serius ni boleh bertukar jadi tak-berapa-nak-serius-sangat. Manalah tau kan. Sometimes kita tak boleh nak serius sangat. Life is to short to be wasted.


Alamak! Dah termembebel panjang berjela la pulak. Berbalik kepada cerita JUVANA tadi. Kesimpulan untuk drama ni, tak semua orang dilahirkan untuk menjadi jahat. Dan rasanya, setiap orang adalah sama taraf semasa dilahirkan [baby kan innocent, tak percaya pergi pandang muka baby2 sekarang]. Yang membezakan akhlaknya di masa akan datang adalah cara dia dibesarkan, pengaruh persekitaran dan pembawakan diri sendiri.


Setiap perbuatan, setiap kelakuan, pasti ada kejadian atau musibah disebaliknya. Hanya orang yang mengalaminya sahaja dapat merasakan. Tak akan ada orang jahat yang memang hidupnya bertujuan untuk menjadi jahat [eyh! ada kah?].


Mereka terdorong kearah kejahatan mungkin disebabkan kurangnya pedoman hidup, ingin memberontak, salah didikkan, rasa dipinggirkan, kurang kasih sayang atau pengaruh rakan sebaya. Tak payah nak tengok jauh2. Tengok je sekeliling kita. Adik2 kita. Jiran2 kita. Atau mungkin diri kita sendiri.


Satu je pesanan saya. Dalam banyak2 hal, yang paling penting jangan cuba melibatkan diri dengan dadah. Sebab kalau dah terjebak memang susahlah nak patah balik. Kalau kesalahan lain tu masih ada ruang untuk kembali. Banyak yang saya perhatikan, sekali terlibat, musnah semua. Mamat2 kat kampung saya contohnya, asyik keluar masuk keluar masuk pusat pemulihan. Ditangkap. Dilepaskan. Lepas tu ditangkap semula....dan seterusnya. Sedihkan!


Kebiasaannya masyarakat waima kita2 sekalipon kadang2 terdetik jugak jijik dihati, terlepas juga pandangan hina tak sudi pada orang-orang macam ni. Kejam kan kita? Belum tau hujung pangkal cerita, sudah berani membuat konklusi sendiri. Tapi apakan daya, inilah hakikat hidup.


* all pic taken from google


*thanks kepada yang sudi jengok blog saya ni...this week tersangatlah bz so xdapat nak blogwalking sangat. Xpe2, nanti saya jengah rumah2 anda pulak yea...I'll try my best!



2 comments:

ahmadhiSyam said...

suka tgk my boss my hero... hero yg hyper active! hahaha

yosh!

Cik bunga mawar said...

betol2..

gila lawak dia punya expression muka hahaha~

thanks follow :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...