Pages

Sunday, September 23, 2012

Potato Salad - resepi mudah


Assalamualaikum! Hari ni saya nak share dengan awak-awak semua satu resepi. By the way, masa bulan puasa yang lepas saya ada berblogwalking ke blog apeqchan dan ternampak entri dia tentang potato salad, resepi dari blog Fatin Liyana. Tengok macam senang, so saya pon dengan gigihnye pegi lah membeli segala bahan-bahan. Alhamdullilah, menjadi! [memang ler menjadi sebab resepi senang gila kan] Jimat pon jimat :)

And raya hari tu pon saya ada buat untuk jamu tetamu-tetamu yang datang bertandang [kelas ada side dishes! makan makanan western time-time raye gitu]. Sekejap je habis licin and terpaksa buat lagi. Open house kat tempat kerja pon saya buat potato salad. Ramai pulak yang tanya macam mana nak buat benda alah ni [terasa macam top chef pulak..hakhak ptui!]

So, kat sini saya kongsi yea. Tapi resepi ni dah diubah sedikit mengikut citarasa saya [modified sikit-sikit je]


walaupon rupa dalam gambar ni nampak tak menarik, tapi rasanya Masyaallah! Marvelous!




Bahan-bahan:
Ubi kentang [potato]
Mayonis [apa-apa brand pon boleh]
Lemon [perahan jus]
Serbuk pati ayam
Air 
Garam secukup rasa
Daun bawang
Lobak merah [optional]
Bawang besar [optional]


Cara-cara membuatnya:
1) Kentang dipotong kiub. Kemudian dididihkan bersama dengan garam. Biarkan sehingga empuk [tapi jangan terlalu lembut] dan ditos kering.
2) Daun bawang, lobak merah dan bawang besar dipotong/dicincang halus.
3) Dressing: Campurkan bahan-bahan yang dicincang tadi bersama dengan mayonis, perahan lemon, serbuk pati ayam dan gaulkannya sehingga sebati.
4) Akhirnya, masukkan kentang yang sudah ditos dan digaulkan bersama dressing yang sudah tersedia.
5) Siap. Boleh dimakan terus ataupon disimpan di dalam peti sejuk. Makan sejuk-sejuk lagi bertambah nikmatnya. 
 
 
 
Mudahkan. So, selamat mencuba!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...