Pages

Friday, March 13, 2009

::satu kisah yang panjang...patutkah aku marah??!??::


kisah bermula....


pada suatu hari yang indah...ketika hari lahirku,
aku berborak sakan dengan rakan serumah, Nadia.




Nadia:
kak rose, kak rose tak pernah ada boyfriend yea?


[aku senyum jer]
[dalam hati: apahal pulak si Nadia ni tiba-tiba tanya pasal nih...]


Nadia:
napa kak rose tak ada boyfriend lagi?

aku:
sebab boyfriend tak nak kat i,hahaha... [aku sengih pada Nadia]

Nadia:
mesti kak rose ni picky kan... [Nadia pandang aku]

aku:
mungkin kot...i nak kat orang, orang tak nak kat i TAPI bila orang nak kat i, i pulak tak nak kat orang tu,so macam mana tuh.... [aku sengih lagi]


sembang punya sembang.. tiba-tiba, telefon aku berbunyi...nombor kawan aku MAS [FSTEP]tertera kat skrin.
aku angkat... jam menunjukkan pukul 11.30 malam...



aku:
Helloooo Mas.. [aku menjawabnya dengan penuh mesra]


namun,kedengaran suara lelaki di talian...



si lelaki:
hello, ni siapa? [dari gaya pertuturan macam orang terengganu]

[aku kehairanan]

aku:
huh! ni sapa? [dalam hati: apahal pulak tanya aku sapa...dia yang call aku kot]

si lelaki:
ada call nombor ni tak pagi tadi?

aku:
huh! tak ada...[masih kehairanan]

si lelaki:
pagi tadi nombor ni call saya..nombor awak la.

aku:
eh takde lah...ni siapa? [aku nak pastikan siapa gerangan yang menelefon aku malam-malam macam ni. Mungkin orang yang dikenali sengaja mahu mengenakan aku]

si lelaki:
Tadi awak ada call saya. [beria-ia benar suaranya]

aku:
eh! takdelah...ni nombor kawan saya, macam mana awak boleh ada nombor dia nih. Kawan saya tu perempuan...

si lelaki:
kawan awak tu siapa nama?

aku:
Mas....Macam mana awak ada nombor kawan saya nih [aku ingin tahu] [dalam hati:Takkan telefon Mas hilang lagi kot. Ntah-ntah, dia ni kot pencurinya. Tapi yang hilang hari tu nombor maxis, bukan nombor nih...]

si lelaki:
Mas? saya tak kenal pun kawan awak tu..

aku:
Habis tu macam mana awak ada nombor nih? [geram betul aku]

si lelaki:
tak kisahlah..tapi nombor awak ada call saya pagi tadi...

aku:
Haiiishh...saya kata takda, maknanye takde lah...ni siapa?

si lelaki:
ni mamak.[sebutannya tak berapa jelas]

aku:
mamak? [mahu kepastian]

[terdengar suara perempuan di belakang. Mungkin kawan aku sengaja mahu mengenakan aku kot]

si lelaki:
mamak...mamak [slanga terengganunya sangat pekat]

aku:
mamak? mamat?

si lelaki:
ha, mamat.

aku:
tapi saya tak ada kawan nama mamat? [aku semakin kehairanan. Malas mahu layan]

[bla bla bla bla]


5 minit kemudian

nombor yang sama menelefon aku lagi..
kali ni, pemanggilnya perempuan...




si perempuan:
hello. Boleh saya tau ni siapa?

aku:
saya rose. Ni siapa ye? [aku berani memperkenalkan nama sebab yang bertanya itu perempuan. Lembut sahaja suaranya]

si perempuan:
tak kisahlah siapa...tapi boleh tak tolong jangan call nombor ni lagi. tau tak dia ni suami orang. [suarannya sedikit meninggi]

aku:
huh! tapi saya tak call. Saya tak... [aku bertambah kehairanan]

[tak sempat mahu menghabiskan ayat,perempuan itu mencantas kata-kata aku terlebih dulu]

si perempuan:
tak kisahlah awak ke...kawan awak tu ke. Sapa nama dia Mas!...tapi jangan cuba nak call nombor.... [memberi amaran]

aku:
tapi saya memang tak call...[aku cuba membela diri]

si perempuan:
Whatever...yang penting... [bersuara semakin kasar]

aku:
Hello...! What are you talking about?!? Sorry, am not calling your husband! I dont even know your husband ok![aku mula naik angin. Menuduh tanpa selidik. Dah lah aku tak kenal dia. Husband dia lagi la aku tak kenal and tak ingin nak kenal pun]

si perempuan:
tak kisahlah...saya just mintak jangan cuba nak call....[dia tidak mahu langsung dengar kata-kata aku]

aku:
Hello! Whose call your husband?!? Just now, he calling me and not me!! [sangat marah]

si perempuan:
whatever! yang penting jangan call dia lagi...

[tut..tut..tut..talian dimatikan]

aku:
What the hell...!!! [menggengam jari jemariku. Geram tahap dewa]


aku terdiam seketika..

muka semakin merah..menahan marah,

badan menggigil dan air mata bergenangan...bukan kerana sedih tetapi kerana menahan marah di tahap yang melampau. [hanya mereka yang rapat dengan aku sahaja yang tahu macam mana keadaan aku apabila marah sebab aku ni jarang sangat nak marah...I am a nice person okay....]




Nadia:
kak rose, kenapa? [dia menyaksikan segala-galanya]

[aku masih lagi diam. aku memejam mata, badanku ditegakkan sedikit dan perlahan-lahan aku mengawal pernafasan sambil tanganku mengusap-usap dada]

Nadia:
sabar kak rose... [dia cuba menenangkan aku walaupun tak tahu hujung pangkal cerita]


5 minit kemudian...keadaan sedikit terkawal.

aku menceritakan semuanya pada housemateku...
semua jadi marah okay sebab diorang tahu aku nih orang yang macam mana.


bodohhhhhhhh punye perempuan!!!!! tuduh aku melulu...hello! entah sapa yang nak kat wat-so-called 'laki kau'tu. pergi mampuslah...KAU ingat aku ni apa! Nak sangat kat laki kau tu! Dah lah dia yang call aku dulu, lepas tu, kau yang tak tau adap ni pulak, boleh tuduh aku nak kacau laki kau la...

[this is my first time to talk with your unlucky husband okay and he call me not me..laki ko tu yang call aku dulu. Entah-entah salah nombor ke, apa ke] yang kau tu jadi bodoh, tak nak selidik dulu..terus nak memaki hamun aku apasal?!!?? [takkanlah kat dalam telefon suami kau yang tak bertuah tu..xde 'call history kot. Check dulu, aku yang call dia ke, or dia yang call aku! and check jugak, berapa kali aku ke or laki kau tu pernah call aku. Nampak sangatlah kau ni ikutkan nafsu amarah, bodoh!

It's okay..aku doakan, satu hari nanti memang laki kau buat betul-betul macam tu kat kau okay...time tu kau taulah langit tu tinggi ke rendah. PEREMPUAN BODOH! SAMA JER MACAM LAKI KO TUH!

-----------------------------------------------------------------------------------------------


*update: lepas jer dimaki hamun, aku terus msg Mas untuk kepastian [ nombor maxis]...mintak dia send lagi sekali nombor celcom dia. And you know what? rupa-rupanya aku tertukar satu nombor kat hujung [45, aku save sebagai 48] Oh no! It's my mistake O_o... Sorry to THAT woman...

anyway, aku jarang msg Mas. Kadang2 Mas yang akan msg aku dulu tapi guna nombor maxis sbb dia pernah bagitahu aku yang dia jarang guna celcom [tak percaya tanya Mas]. And suddenly I remember pagi 13 March, pukul 8.45 a.m...aku ada call nombor tu but its only once [aku fikirkan itu nombor Mas]. Aku call masa launching website FSTEP sebab nak tahu Mas kat mana. Nasib baik call aku tak berjawab, kalu tidak mesti kena 'maki-hamun' time tu jugak kan,huhuhu...

TAPI, skali jer aku call nombor tu.....dah kena marah. Salahkah aku? Aku rasa2 la kan... mungkin suami dia yang tersangat gatal-tak-terkawal sampai isteri dia rasa tergugat atau isterinya yang jeles-tahap-melampau sampai semua call yang masuk dia anggap nak ganggu suami dia. Hahaha, so funny! takkan salah nombor pun dah kira orang nak rampas suami kau! What the HELL!

Sorry again, because I know it's my mistake though. BUT kalau rasa tak nak orang rampas suami kau tu...pergi duduk dalam hutan la...lagi senang! Kalau yang nak rampas suami kau pun maybe orang utan jer.....Sorry!


*
rosmawar...
behave yourself! Today is your 'special day'....AND you wish to live life to the fullest ^_^




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...